Terapia ręki u dzieci – podstawowe sposoby rozwiązywania problemów w zakresie motoryki małej ręki

Studium przypadku

Motoryka mała to sprawność ruchowa ręki. Dzięki niej dzieci a później dorośli są w stanie wykorzystywać ręce do chwytania i manipulowania zabawkami i przedmiotami. Obserwując dzieci, nietrudno dostrzec istniejące między nimi różnice w zakresie umiejętności motorycznych rąk. Różnica ta wynika zarówno z odmienności osobniczej, jak i z ewentualnych patologii.

Do najczęstszych patologii mających wpływ na sprawność ręki należą:

  • brak fizjologicznej aktywności łopatki,
  • patologiczny rozwój odruchów,
  • zaburzenia napięcia mięśniowego,
  • kręcz szyi,
  • uszkodzenia nerwów obwodowych,
  • zaburzenia czucia,
  • zaburzenia widzenia.

Brak fizjologicznej aktywności łopatki

Łopatka w swojej podstawowej aktywności wykonuje ruchy uniesienia i opuszczenia, przywiedzenia i odwiedzenia, rotacji zewnętrznej i wewnętrznej oraz ruchy łączone. Zablokowanie naturalnej ruchomości łopatki może uniemożliwić ruch zgięcia w stawie barkowym powyżej kąta 60°. Ograniczenie ruchu zgięcia w stawie barkowym w sposób pośredni może przełożyć się na sprawność ręki. Nie jest to związane jedynie z ruchami ręki, w których kończyna górna musi osiągnąć ruch zgięcia w stawie barkowym powyżej kąta 60°, ale także z ubytkami w zakresie doświadczeń sensorycznych ręki. Dziecko już w pierwszych miesiącach życia, nie mogąc podczas podparcia na przedramionach wyprowadzić kończyny górnej powyżej 60° zgięcia w stawie barkowym, ma mniej doświadczeń czuciowych związanych z powierzchnią podparcia, ponieważ go nie osiąga. Kolejnym etapem w rozwoju podporu dziecka jest podparcie na otwartej ręce. Nie mogąc wykonać podparcia przed linią barków, które wymaga zgięcia w stawach barkowych powyżej 60° na dłoniach z prostymi stawami łokciowymi, nie dostarcza dostatecznie wielu bodźców czuciowych dla samej ręki.
Wpływ łańcucha łopatka – podpory jest szerszy, jednak wybiega poza niniejsze opracowanie.
Propozycje wsparcia:

  • badanie ruchomości łopatki,
  • masaż mięśni podłopatkowych,
  • mobilizacja łopatki.

Odruchy

Nieprawidłowy rozwój odruchów może niekorzystnie wpływać na sprawność ręki.

Odruch chwytny rąk – drażnienie wewnętrznej strony dłoni powoduje jej zamknięcie. W czwartym miesiącu życia odruch ten powinien samoistnie zaniknąć.
Przetrwały odruch chwytny uniemożliwia otwieranie celowe i niecelowe dłoni, a co za tym idzie – utrudnia lub uniemożliwia podparcie się na otwartej dłoni konieczne m.in. w przejściu do pozycji czworaczej, do siadu bokiem itp.
Każde włożenie zabawki do ręki powoduje odruchowe jej zamknięcie i trudność w otwarciu, co przekłada się np. na trudności w manipulacji zabawkami.
Propozycje wygaszania:

  • głaskanie strony grzbietowej dłoni, 
  • podpór na otwartej dłoni.

Odruch Moro – występuje do piątego miesiąca życia, polega na szerokim odwiedzeniu kończyn górnych wraz z otwarciem dłoni i następującym przywiedzeniu kończyn na klatce piersiowej z zamknięciem ręki pod wpływem bodźca dźwiękowego lub świetlnego, lub zmianą prędkości (opadanie).
Przetrwały odruch Moro uniemożliwia utrzymywanie przedmiotów w rękach pod wpływem intensywnych bodźców zewnętrznych, a przez to prowadzić może do braku rozwoju i doskonalenia chwytu oraz manipulacji.
Propozycje wygaszania:

  • stopniowe wdrażanie bodźców dźwiękowych i świetlnych,
  • stopniowe wdrażanie zmiany położenia w przestrzeni.

Odruch ATOS (asymetryczny toniczny odruch szyjny) – najsilniejszy w drugim miesiącu życia, obecny do szóstego miesiąca życia. Podczas ruchu skrętu głowy kończyny po stronie potylicznej ustawiają się w kierunku zgięcia wraz z zamknięciem ręki, po stronie twarzowej ustawiają się w kierunku wyprostu wraz z otwarciem ręki.
Niewygaśnięcie tego odruchu uniemożliwia niezależny ruch głowy i kończyn, co m.in. powoduje po stronie wyprostnej otwieranie się ręki. Każdy ruch głowy powodowałby więc upuszczanie przedmiotów po stronie twarzowej, a tym samym problem w rozwoju chwytu i manipulacji. Przetrwały ATOS uniemożliwia sprowadzenie kończyn górnych do linii środkowej, co konieczne jest do pracy oburęcznej.
Propozycje wygaszania:

  • pozycja leżenia bokiem,
  • obroty z kończynami górnymi wzdłuż tułowia.

Odruch STOS (symetryczny toniczny odruch szyjny) – fizjologicznie występuje między trzecim a szóstym miesiącem życia. Odpowiedzialny jest za przygotowanie do pozycji czworaczej. Odchylenie głowy do góry pociąga za sobą wyprost kończyn górnych i zgięcie kończyn dolnych, zaś zgięcie głowy w przód do równoległego zgięcia kończyn górnych i wyprostu kończyn dolnych.
Niewygaśnięcie STOS prowadzi do utrzymywania się uzależnienia ruchu kończyn od ruchu głowy w płaszczyźnie strzałkowej, co nie pozwoli na wykonywanie dowolnych ruchów rąk bez aktywności głowy. 
Propozycje wygaszania:

  • przekraczanie linii środka, 
  • obroty z dysocjacją obręczy barkowej, 
  • podpory na kończynach górnych bez aktywności głowy,
  • podpory na kończynach górnych z aktywnością głowy przeciwną do odruchu STOS.

Odruch TOB (toniczny odruch błędnikowy) – fizjologicznie najważniejszy jest w okresie pierwszego miesiąca życia, odpowiedzialny za globalną regulację napięcia mięśniowego między prostownikami i zginaczami. Polega na przewadze aktywności prostowników w pozycji, w której głowa przekracza linię kręgosłupa w kierunku wyprostnym (w leżeniu tyłem) oraz wzroście aktywności zaginaczy w pozycji, gdy głowa przekracza linię kręgosłupa w kierunku zgięcia (w leżeniu przodem).
Niewygaszenie TOB to m.in. problem z regulacją napięcia, postawą zgarbioną w siadzie, trudnościami w ocenie odległości, co może przekładać się na utrudnioną pracę manualną ręki i akomodację oka.
Propozycje wygaszania:

  • przekraczanie linii środka, 
  • obroty z dysocjacją obręczy barkowej, 
  • w leżeniu przodem aktywowanie prostowników,
  • w leżeniu tyłem aktywowanie zginaczy.


Nieprawidłowości w zakresie napięcia mięśniowego

Na kontrolę nad ręką niekorzystnie mogą wpływać zarówno podwyższone napięcie mięśniowe (spastyczność), jak i napięcie mięśniowe mieszczące się w granicach normy, ale w jej górnej granicy. Powoduje to trudności w dostosowaniu siły chwytu oraz trudności w otwarciu ręki, co bezpośrednio wpływa na swobodę i dowolność chwytu i manipulacji. 
Analogicznie jest z patologicznie obniżonym napięciem mięśniowym, czyli wiotkością, jak i napięciem mięśniowym mieszczącym się w granicach normy, jednak w jej dolnej granicy. Wówczas trudności przejawią się w dostosowaniu siły chwytu do masy podnoszonych przedmiotów, uniemożliwiając pokonanie grawitacji lub kontrolę nad trzymanymi obiektami.
Propozycje wsparcia przy napięciu mięśniowym podwyższonym:

  • zabezpieczenie dziecka siedzącego w prawidłowej pozycji siedzącej,
  • dysocjacja obręczy barkowej,
  • wygaszanie przetrwałych odruchów,
  • mobilizacja łopatek i miednicy,
  • farmakoterapia.

Wybrane sposoby terapii w przykurczach jako konsekwencji napięcia spastycznego:

  • zabiegi cieplne (zachować ostrożność ze względu na zaburzenia czucia),
  • masaż,
  • techniki poprawiania wiskoelastyczności włókien mięśniowych,
  • elektrostymulacja mięśni antagonistycznych,
  • ćwiczenia bierne, czynne,
  • farmakoterapia: iniekcje toksyną botulinową,
  • leczenie chirurgiczne,
  • zaopatrzenie ortopedyczne.

Obniżone napięcie mięśniowe – propozycje rozwiązań:

  • propriocepcja z wykorzystaniem kompresji.


Kręcz szyi

Skrócenie mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego może wpływać na sferę rozwoju odruchowego. Wiadomo, że ATOS wywoływany jest przez ruch skrętu głowy, który jest składową ustawienia głowy w kręczu szyi. W ten sposób ATOS uaktywniany jest jednostronnie. Ciągłe jednostronne aktywowanie ATOS-u prowadzi m.in. do asymetrii w napięciu między lewą i prawą stroną ciała oraz zablokowania jednostronnego łopatki. To z kolei przekłada się na trudności w ruchu w stawie barkowym powyżej 60°, a co za tym idzie – na sprawność manualną ręki. Ta asymetria powoduje trudności w osiągnięciu przez kończyny górne linii środkowej ciała z późniejszym jej przekraczaniem, a tym samym trudności w manipulacji.
Propozycje wsparcia:

  • usunięcie przyczyny,
  • masaż klasyczny,
  • obroty z kończynami górnymi wzdłuż tułowia,
  • bodźce dla czucia linii środkowej ciała.

Uszkodzenia nerwów obwodowych

Do najczęściej uszkadzanych nerwów obwodowych kończyny górnej u dzieci należą:

  • nerw łokciowy, 
  • nerw promieniowy,
  • nerw pośrodkowy.

Nerwy te ulegają uszkodzoniu zazwyczaj podczas złamań, podczas upadku z wysokości, z huśtawki, z roweru itp.
Uszkodzenie nerwu łokciowego to porażenie mięśni międzykostnych i glistowatych po stronie łokciowej, mięśni kłębika, mięśni zginacza łokciowego nadgarstka, zginacza głębokiego palców, co bezpośrednio przekłada się na trudności w chwycie ręki.
Uszkodzenie nerwu promieniowego wiedzie do porażenia mięśni: trójgłowego ramienia, ramienno-promieniowego, prostowników nadgarstka i palców, prostowników kciuka i nawrotnego obłego, co skutkuje ręką opadającą. Taki deficyt utrudnia lub niemożliwa prostowanie stawu łokciowego, ręki, palców i kciuka, osłabia zginanie łokcia i odwracanie przedramienia, a tym samym wpływa na sprawność motoryczną ręki.
Uszkodzenie nerwu pośrodkowego prowadzi do porażenia zginacza promieniowego nadgarstka, zginacza głębokiego palców, mięśni kciuka i mięśni glistowatych po stronie promieniowej. W efekcie odwodzenie staje się utrudnione lub niemożliwe, a przeciwstawianie i zginanie kciuka, zginanie pozostałych palców w stawach międzypaliczkowych bliższych utrudnia manipulację ręki.
Propozycje rozwiązań:

  • zabiegi cieplne,
  • elektrostymulacja mięśni porażonych/niedowładnych,
  • ćwiczenia bierne/wspomagane/czynne funkcjonalne,
  • galwanizacja podłużna nerwu uszkodzonego.

Zaburzenia czucia

Zaburzenia w odbiorze bodźców bezpośrednio wpływają na trudności w rozpoznawaniu struktur, temperatury, twardości i oporu, a tym samym na umiejętność dostosowania siły chwytu do chwytanego przedmiotu – a więc na chwyt i manipulację. 
Propozycje wsparcia:

  • zabawa przedmiotami o różnych strukturach i różnej temperaturze (kostki lodu, ciepła owsianka),
  • zabawa w środowisku o różnej strukturze,
  • kąpiele wirowe,
  • kąpiele zmiennocieplne (z zachowaniem należytej ostrożności),
  • bodźce czuciowe typu szorstka gąbka, opukiwanie szczotką.

Zaburzenia widzenia

Wzrok to zmysł wspomagający osiąganie umiejętności ruchowych, w tym motoryki małej. Przekłada się na naukę jedzenia, ubierania, pisania, rysowania. Trudności w zakresie widzenia utrudniają pracę ręki pod kontrolą wzroku.
Propozycje wsparcia:

  • kontrola okulistyczna,
  • terapia ortoptystyczna.

Podstawą dla dobrej pracy ręki jest rozwój chwytu. Cały rozwój ruchowy dziecka w zakresie sprawności ręki ma za zadanie osiągnięcie pełnej sprawności manualnej. Poniżej chronologicznie przedstawione zostały najważniejsze kamienie milowe w tym zakresie.

Noworodek

  • mała ruchomość kończyn górnych, ruchy globalne,
  • dłonie zaciśnięte w piąstki,
  • obecny odruch chwytny dłoni.

2. miesiąc życia

  • coraz więcej gwałtownych ruchów kończynami górnymi,
  • ręce okresowo otwierają się, 
  • kończyny górne w podporze na przedramionach z ciężarem jeszcze w okolicy kciuków.

3. miesiąc życia

  • coraz częstsze otwieranie rąk,
  • coraz słabszy odruch chwytny dłoni, 
  • dziecko obserwuje ręce (rozwój koordynacji oko – ręka), 
  • kończyny górne razem na klatce piersiowej,
  • podpór na przedramionach, łokcie jeszcze przed linią barków.

4. miesiąc życia

  • coraz mniej obecny odruch chwytny dłoni,
  • dziecko chwyta samodzielnie podane zabawki z użyciem głównie części łokciowej dłoni (chwyt hakowy),
  • kończyny górne podążają w kierunku kolan w symetrii,
  • wyraźny podpór na przedramionach wyprowadzonych przed linię barków,
  • lekki balans na kończynach górnych.

5. miesiąc życia

  • dziecko chwyta dwie zabawki do dwóch rąk,
  • chwyta rękami stopy,
  • przekłada przedmioty z ręki do ręki,
  • w leżeniu przodem podpór na kończynach górnych wyprostowanych w stawach łokciowych.

6. miesiąc życia

  • dziecko chwyta z użyciem chwytu hakowego i cylindrycznego,
  • w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do piwotów (ruch dziecka w leżeniu przodem zgodny i przeciwny do ruchów wskazówek zegara, gdzie środkiem obrotu jest miednica) i pełzania,
  • kończyny górne chwytają stopy.

7. miesiąc życia

  • dziecko w leżeniu przodem wykorzystuje kończyny górne do obrotów wokół osi,
  • w leżeniu przodem dzięki ruchom rotacyjnym wykorzystuje kończyny górne do podpór na jednej kończynie z równoczesnym wykorzystaniem drugiej do trzymania przedmiotów.

8. miesiąc życia

  • obecny chwyt cylindryczny,
  • pojawia się chwytanie małych przedmiotów chwytem szczypcowym.

9. miesiąc życia

  • doskonali się chwyt cylindryczny,
  • pojawia się coraz więcej chwytu precyzyjnego w kierunku chwytu opuszkowego, 
  • dziecko kciukiem rozpoznaje różne faktury, rozmiar, temperaturę, kształt.

10. miesiąc życia

  • pewny chwyt szczypcowy z pełną opozycją kciuka,
  • dziecko podnosi nawet bardzo drobne przedmioty,
  • pojawia się wyizolowany ruch palca wskazującego.

11. miesiąc życia

  • doskonalenie chwytów już znanych, chwyt opuszkowy, szczypcowy,
  • dziecko wykorzystuje kończyny górne jako podpory w staniu.

12. miesiąc życia

  • dziecko pewnie chwyta przedmioty i manipuluje chwytem szczypcowym i opuszkowym,
  • dziecko maże kredkami,
  • dziecko wykorzystuje kończyny górne do podpór do przejścia z pozycji do pozycji,
  • pojawiają się ruchy kończyn górnych celowe i funkcjonalne, np. zdejmowanie bucików, rękawiczek.

2. rok życia

kończyny górne potrafią pracować dwuzadaniowo, tzn. każda z nich ma inne zadanie, w tym jedna stabilizuje, 
dziecko zaczyna bawić się celowo nożyczkami,
dziecko rysuje chaotyczne wzory.

3. rok życia

  • dziecko potrafi pić z kubka bez rozlewania,
  • trzyma przedmioty typu łyżka, ołówek palcami – nie całą ręką,
  • rysuje znak krzyżyka, kółko, linie, 
  • wycina linię prostą.

4. rok życia

  • dziecko potrafi lepić z ciastoliny placki, kulki, wałeczki,
  • potrafi narysować prostą postać człowieka,
  • zjada samodzielnie posiłek, używając sztućców.

5. rok życia

  • dziecko używa kredek, nie wychodząc poza linie,
  • właściwie trzyma kredki chwytem opuszkowym,
  • wycina więcej niż linie,
  • z ciastoliny lepi proste figurki, np. ludzika.

Dziecko po 5. roku życia nadal doskonali uzyskane umiejętności tak, by w wieku sześciu lat osiągnąć pełną sprawność ręki.
W rozwoju ruchowym ręki dziecka można wyodrębnić zdobywanie umiejętności specyficznych chwytów, które pojawiają się aż do 12. miesiąca życia, gdy wykształca się umiejętność wykonywania ich wszystkich:

  1. Chwyt hakowy to chwyt, w którym palce 2.–5. zbliżają się w kierunku śródręcza bez współudziału kciuka. Pojawia się około czwartego miesiąca życia.
  2. Chwyt cylindryczny to chwyt, w którym kciuk zbliża się do palców 2.–5. Pojawia się około piątego miesiąca życia.
  3. Chwyt szczypcowy to chwyt, w którym uczestniczą palec wskazujący i kciuk zbliżające się do siebie. Pojawia się około ósmego miesiąca życia.
  4. Chwyt opuszkowy to najbardziej wyspecjalizowany chwyt, w którym zbliżają się do siebie opuszki palca wskazującego, środkowego i kciuka. Pojawia się około 12. miesiąca życia.

Wszystkie te chwyty człowiek wykorzystuje do manipulacji podczas całego swojego życia. Do ich dobrej jakości potrzebne są: właściwe napięcie mięśniowe, czucie, koordynacja, siła oraz fizjologiczny rozwój odruchowy.

PIŚMIENNICTWO:

  1.  Agnew P.J., Maas F. Hand function related to age and sex. Arch Phys Med Rehabil. 1982; 63 (6), s. 269–271.
  2.  Almqvist L., Hellnäs P., Stefansson M., Granlund M. ‘I can play!’ young children’s perceptions of health. Pediatric Rehabilitation 2006; 9, s. 275–284.
  3. Bosheinen-Morin J., Conolly W.B. Ręka – podstawy terapii. Elipsa-Jaim, Bielsko-Biała 2004.
  4. Burke S.L., Higgins J.P., McClinton M.A., Saunders R.J., Valdata L. (eds.). Hand & upper extremity rehabilitation: a quick reference guide and review. Elsevier 2006.
  5. Contaldo A., Cola E., Minichilli E., Crecchi A., Carboncini M.C., Rossi B., Bonfiglio L. Object use affects motor planning in infant prehension. Human Movement Science 2013; 32, s. 498–510.
  6. Cooper C. (ed.). Fundamentals of hand therapy. Clinical reasoning and treatment guidelines for common diagnoses of the upper extremity. Elsevier 2007.
  7. Gabel C.P., Michener L.A., Burkett B., Neller A. The Upper Limb Functional Index: development and determination of reliability, validity, and responsiveness. J Hand Ther. 2006; 19 (3), s. 328–348.
  8. Guzik-Kopyto A., Wodarski P., Kowal M., Wielgosz A. Koncepcja opracowania wielofunkcyjnej zabawki rehabilitacyjnej dla dzieci z MPD. Aktualne Problemy Biomechaniki 2013; 7, s. 49–51.
  9. Hackel M.E., Wolfe G.A., Bang S.M., Canfield J.S. Changes in hand function in the aging adult as determined by the Jebsen Test of Hand Function. Phys Ther. 1992; 72 (5), s. 373–377.
  10. Hagner W. Ręka reumatoidalna. Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera, Bydgoszcz 2006.
  11. Harris K., Reid D. The influence of virtual reality play on children’s motivation. Canadian Journal of Occupational Therapy 2005; 72, s. 21–29.
  12. Ho E.S. Measuring hand function in the young child. Journal of Hand Therapy 2010; 23, s. 323–328.
  13. Kapandji A.I. Anatomia funkcjonalna. T. 1. Kończyna górna. Gnat R. (red. wyd. pol.). Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2013.
  14. Kellor M., Frost J., Silberberg N., Iversen I., Cummings R. Hand strength and dexterity. Am J Occup Ther. 1971; 25 (2), s. 77–83.
  15. Kinnucan E., Van Heest A., Tomhave W. Correlation of motor function and stereognosis impairment in upper limb cerebral palsy. J Hand Surg Am. 2010; 35 (8), s. 1317–1322.
  16. Opara J. Klinimetria w neurorehabilitacji. Ocena wyników rehabilitacji neurologicznej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.
  17. Prosser R. (red.). Rehabilitation of the Hand & Upper Limb. Elsevier 2003.
  18. Rosenbaum D.A., Chapman K.M., Weigelt M., Weiss D. J., van der Wel R. Cognition, action, and object manipulation. Psychological Bulletin 2012; 138, s. 924–946.
  19. Trumble T.E., Budoff J.E., Cornwall E. Ręka, łokieć, ramię Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI