Zaparcie to powszechne schorzenie gastroenterologiczne w populacji dziecięcej – stanowi powód ok. 3% wizyt w gabinecie pediatry i 25% u gastroenterologa. Zaparcia ze względu na przyczynę można podzielić na organiczne oraz czynnościowe, przy czym ta druga grupa stanowi przeważającą część przypadków. Bez względu na etiologię, są problemem złożonym i niestety często bagatelizowanym – leczonym zbyt późno lub niedostatecznie długo. Zrozumienie podłoża zaparć oraz prawidłowe dobranie środków stanowią o skuteczności terapii. Poniżej omówiono przyczyny, diagnostykę oraz leczenie zaparcia u dzieci, kładąc szczególny nacisk na metody niefarmakologiczne leczenia. Uwagę skupiono głównie na zaparciu czynnościowym.
Zaparciem nazywamy występowanie zbyt długich odstępów między wypróżnieniami (rzadziej niż 2 razy w tygodniu) lub oddawanie stolców z dużym wysiłkiem [1]. Problem zaparcia u dzieci jest bardzo częsty. Szacuje się, że dotyczy on 3% wizyt w gabinecie pediatry i jest powodem nawet 25% wizyt u gastroenterologa dziecięcego [2]. Zaparcie organiczne, którego przyczyna jest możliwa do określenia, to 5% przypadków. Zaparcie czynnościowe, a więc takie, którego etiologia nie jest do końca wyjaśniona, stanowi 95% wszystkich przypadków [3].
POLECAMY
Zaparcie o podłożu organicznym
Im młodsze dziecko, tym bardziej prawdopodobne jest rozpoznanie dokładnej przyczyny zaparcia. Do najczęstszych przyczyn organicznych tego schorzenia należą: choroba Hirschsprunga, niedoczynność tarczycy, hiperkalcemia, rozszczep kręgosłupa oraz przyjmowanie leków spowalniających motorykę przewodu pokarmowego [4]. Przy podejrzeniu jednej z powyższych chorób warto zwrócić uwagę na czerwone flagi (Tabela 1) wskazujące na przyczynę organiczną.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaparcie czynnościowe
Jeśli obraz kliniczny nie nasuwa podejrzenia innej choroby, która jest bezpośrednią przyczyną zaparcia, należy wziąć pod uwagę przyczynę czynnościową, idiopatyczną. Najczęściej zaparcie zaczyna się pojawiać w wieku 2–4 lat i jest związane z rozpoczęciem treningu defekacji. Kiedy podczas próby defekacji występuje bodziec bólowy, dziecko może zacząć celowo wstrzymywać stolec, by kolejnym razem uniknąć potencjalnego bólu [6]. To napędza błędne koło zaparcia czynnościowego. Starsze dzieci rozpoczynające naukę szkolną mogą zacząć skarżyć się na zaparcie w związku ze zmianą otoczenia i koniecznością wypróżniania się do toalety w obcym miejscu, co wiąże się z dodatkowym stresem [7]. U dzieci starszych należy również brać pod uwagę błędy dietetyczne, zbyt małą aktywność fizyczną, molestowanie seksualne lub jadłowstręt psychiczny [8].
Kryteria diagnostyczne zaparcia czynnościowego zostały określone w Kryteriach Rzymskich IV (Tabela 2).
Zaparcie czynnościowe u dzieci poniżej 4 lat – kryteria rozpoznawania |
Zaparcie czynnościowe u dzieci w wieku 4–18 lat – kryteria rozpoznawania |
U dziecka w wieku poniżej 4 lat wymagane jest występowanie co najmniej 2 z poniższych objawów przez przynajmniej 1 miesiąc:
U dzieci oddających stolec do toalety mogą być stosowane także 2 dodatkowe kryteria diagnostyczne zaparcia czynnościowego:
|
U dziecka w wieku powyżej 3 lat co najmniej 2 z wymienionych poniżej objawów muszą występować przynajmniej raz w tygodniu przez co najmniej 1 miesiąc. Jednocześnie objawy występujące u dziecka nie mogą spełniać kryteriów rozpoznania zespołu jelita drażliwego i pomimo przeprowadzenia odpowiedniej diagnostyki nie mogą być przypisane innym jednostkom chorobowym:
|
Badania
Jeśli pacjent spełnia Kryteria Rzymskie IV, nie zaleca się wykonywania dodatkowych badań. Badanie per rectum powinno zostać wykonane, jeżeli nie ma pewności co do rozpoznania zaparcia (spełnienie jednego kryterium), w celu wykluczenia przyczyny organicznej lub w przypadku oporności na leczenie [9]. Należy mieć na uwadze, że badanie to jest dla dziecka przykrym doświadczeniem i nie powinno się wykonywać go bez jasnej potrzeby.
Przydatne mogą okazać się badania laboratoryjne – oznaczenie stężenia hormonów tarczycy w celu wykluczenia niedoczynności, stężenia potasu (by wykluczyć hiperkaliemię) i wapnia (hiperkalcemię), a także ołowiu – jeśli podejrzewamy zatrucie tym pierwiastkiem. Również celiakia może być przyczyną zaparcia – w tym przypadku należy zlecić badanie przeciwciał przeciwko transglutaminazie tkankowej [3]. Badania te zlecane są jednak w marginalnych przypadkach, ponieważ zazwyczaj powyższe choroby manifestują się większą liczbą objawów składających się na charakterystyczny ich obraz.
Zaparcie to problem nie tylko w toalecie
Leczenie zaparcia czynnościowego można zasadniczo podzielić na leczenie farmakologiczne i niefarmakologiczne. Coraz częściej postuluje się znaczenie czynników behawioralnych w leczeniu zaparcia czynnościowego. Oznacza to, że oprócz leczenia farmakologicznego zaparcie czynnościowe wymaga holistycznego podejścia do pacjenta – uwagi ze strony dietetyka [10, 11, 12] oraz psychologa, jasnych i dokładnych zaleceń kierowanych do opiekunów [13].
Leczenie farmakologiczne
Lekiem pierwszego rzutu w leczeniu zaparcia są preparaty polimerycznego glikolu polietylenowego (makrogole, PEG) – leki o działaniu osmotycznym [8]. Mechanizm ich działania związany jest z napływem wody do jelita i upłynnieniem lub rozluźnieniem mas kałowych. Makrogole nie wchłaniają się z przewodu pokarmowego, nie powodują uzależnienia, a więc można stosować je przewlekle [14] – warto uświadomić to opiekunom. Niektóre preparaty połączone są z elektrolitami. Efekt leczniczy PEG jest dawkozależny. We wstępnej fazie leczenia w celu oczyszczenia jelita z zalegających mas kałowych dawka początkowa powinna wynosić 1–1,5 g/kg m.c./dobę. W leczeniu podtrzymującym należy zmniejszyć dawkę do 0,4–0,8 g/kg m.c./dobę. Leczenie podtrzymujące powinno trwać minimum 2 miesiące [8].
Wlewki doodbytnicze powinny być stosowane w przypadku, gdy makrogole nie są dostępne lub nieskuteczne [2]. Ta metoda leczenia jest jednak traumatyzująca dla dziecka i nie powinna być stosowana zamiast PEG.
Zamiennie z makrogolami można stosować laktulozę. Mechanizm działania tego leku jest podobny, jednak laktuloza wchłania się w niewielkim stopniu z przewodu pokarmowego. Można ją natomiast stosować u niemowląt [15]. W następnej kolejności dopuszczalne jest użycie mleczka magnezowego, parafiny lub leków drażniących (np. bisakodyl) [2].

Metody niefarmakologiczne
Bardzo ważne dla osiągnięcia sukcesu terapeutycznego jest uwzględnienie wszystkich aspektów związanych z zaparciem czynnościowym, które to nie są problemem czysto medycznym, ale też społecznym: rzutują negatywnie na jakość życia zarówno dziecka, jak i jego opiekunów [16, 17, 18]. Mają wpływ na problemy psychologiczne, takie jak labilność emocjonalna czy depresja, powodują lęk i agresję [19]. Przewlekłe zaparcie może prowadzić do zahamowania wzrostu [20–22].
Kluczowe jest wytłumaczenie rodzicom natury zaparcia – jego przypuszczalnych przyczyn u konkretnego pacjenta. Edukacja polega na przedstawieniu zasad zdrowego żywienia, roli błonnika w diecie czy wpływu aktywności fizycznej na zdrowie dziecka. Wytyczne ESPGHAN jasno mówią o tym, że w przypadku zaparcia nie ma specjalnej diety, którą powinno się stosować, a zwiększone dawki błonnika czy profilaktyczne przyjmowanie probiotyków nie są zalecane [2]. Każde dziecko powinno natomiast stosować się do ogólnych zasad, takich jak piramida zdrowego żywienia i stylu życia dzieci i młodzieży [23].
Po posiłkach zaleca się dziecku trwający 5–10 minut pobyt w toalecie z próbą parcia na stolec [1, 3]. Wyrabianie takiego nawyku może być nagradzane [24], by dziecko chętniej uczestniczyło w procesie leczenia. Dowiedziono, że poprawa poczucia własnej skuteczności wiąże się z pomyślnymi wynikami leczenia u dzieci z zaparciami czynnościowymi [25].
Pomocne w ocenie leczenia jest prowadzenie przez opiekuna dzienniczka wypróżnień opartego na bristolskiej skali uformowania stolca (Ryc. 1) [26]. Prowadzenie takiego dzienniczka po...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Forum Pediatrii Praktycznej"
- Nielimitowany dostęp do całego archiwum czasopisma
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- ...i wiele więcej!